Magazín o skvelom jedle, víne a cestovaní

Stanú sa reštaurácie a hotely na Slovensku luxusom?

Opakované lockdowny môžu mať dlhodobé dôsledky

Slovensko je jedinou krajinou na svete, kde sa momentálne nedá najesť v reštaurácii, dať si kávu v kaviarni, či koláčik v cukrárni a hotely tiež fungujú so značnými obmedzeniami, sú otvorené len pre cestujúcich na služobných cestách.
Tento stav pritom trvá v niektorých okresoch už od októbra a hoci podľa vládnych prehlásení v dostatočne zaočkovaných okresov nijaké lockdowny reštaurácií nemali nastať, opak je pravdou a otvorenie gastroprevádzok v nedohľadne. Ako vypočítala iniciatíva Zachráňme gastro!, ak zostanú reštaurácie zatvorené do konca decembra, budú mať na konte od začiatku pandémie 344 dní bez prevádzky (z toho v roku 2021 180 dní). Pri kluboch je toto číslo až 396 dní ( v roku 2021 190 dní)!

Obrázok z minulej jari, ktorý je žiaľ opäť realitou


Nielen ekonomické škody
Okrem nedozerných ekonomických škôd, bude mať už tretí lockdown za 1,5 roka vplyv na kvalitu služieb a bude možno trvať roky, než sa táto vráti na úroveň spred roka 2020.
„Každý jeden deň vládneho gastronepomáhania vyháňa od nás schopných ľudí preč do inej práce, alebo zahraničia. Ak sa nám nepomôže, skrachujú naozaj stovky doterajších platiteľov daní a zamestnávateľov. Je to vláde naozaj jedno?“ pýta sa Ján Laš z iniciatívy Zachráňme gastro.
Už pred letnou sezónou chýbalo v horeca segmente podľa Asociácie hotelov a reštaurácií SR 40 000 ľudí. Časť z nich prišla kvôli predošlým lockdownom o prácu a už sa do gastronómie a hotelierstva nevrátila. Tretí lockdown túto situáciu ešte zhorší a bude znamenať ďalší odliv pracovnej sily.
Teraz je situácia o to horšia, že všade za hranicami horeca biznis funguje bez obmedzení a keďže nedostatok ľudí je všade, môže to opäť znamenať odliv kvalitnejších ľudí do zahraničia. Opakujúce sa lockdowny majú veľmi negatívny vplyv aj na morálku ľudí, ktorí v gastronómii zostávajú. „Nevedia, kedy začneme opäť normálne fungovať a tiež je veľmi ťažké ich vždy po znovuotvorení „naštartovať“. Mnohí boli dlhé týždne doma a mali nejaký príjem a začať opäť robiť na plné obrátky s o niečo vyšším platom majú problém,“ vyjadril sa jeden manažér hotela. O probléme, že ľudia prišli o pracovné návyky, hovorili majitelia a manažéri hotelov už po prvom lockdowne, ktorý trval dva mesiace. Odvtedy boli mnohí zamestnanci v horeca segmente bez práce dlhé mesiace.

Najesť sa, alebo dať si kávu nie je možné už niekoľko týždňov ani na terase


Horšie, ale drahšie služby
Opakované lockdowny, ktoré prehlbujú nedostatok ľudí v gastronómii, budú mať aj ďalší dôsledok – a ten v konečnom dôsledku pocíti aj hosť reštaurácie. Nedostatok ľudí vedie k výraznému tlaku na mzdy – a to na všetkých pozíciách, od pomocných síl až po šéfkuchárov. Podľa vyjadrení z hotelov a reštaurácií, získať napríklad kvalitného šéfkuchára je v súčasnosti takmer neriešiteľná úloha. Každý, hotel, či reštaurácia, ktorý si bude chcieť udržať, alebo získať kvalitných ľudí, ich bude musieť dobre zaplatiť. Čo sa určite prejaví aj v koncových cenách služieb. Okrem toho, nedostatok ľudí vždy znamená (pochopiteľné) zníženie kvality služieb. Buď vo forme, že hosť bude musieť napríklad dlhšie čakať na jedlo, dostane horší servis, alebo – podniky, ktoré si štandard budú chcieť udržať, obmedzia kvôli nedostatku ľudí otváracie hodiny.
K tomu treba prirátať zvyšujúce sa ceny energie a všetkých vstupov. Ako nám povedal šéfkuchár jedného štvorhviezdičkového hotela, keď robil kalkulácie pre budúci rok, vychádzalo mu, že pri zvyšujúcich sa cenách vstupov, by mali predávať „obyčajné“ kuracie supreme za 18-19 EUR. „Ak to takto pôjde ďalej, stane sa návšteva reštaurácie, alebo hotela na Slovensku zase luxusom, ako to bolo pred 20-timi rokmi“ zhodnotil. Alebo pôjdu ľudia míňať svoje peniaze tam, kde bude lacnejšie, ako u nás.

Prázdne bratislavské ulice aj prevádzky


Nespokojnosť rastie
„Je nám to veľmi ľúto, že iné krajiny svoj si svoj hospitality sektor opatrujú a starajú sa oň. Nerozumieme, prečo nás chcú silou mocou politici neustále zrážať na kolená. Pochopili by sme obmedzenia časové, dočasné, jasne ohraničené zatvorenie nočných klubov, rozdelenie stolov, OTP, OP či iné režimy. Chápeme kontroly, rešpektujeme všetky výkazy, vieme, že peniaze nerastú na strome, no je absurdné, že v druhom roku pandémie sa politici v ničom nezlepšili. Pred kamerami sľubujú, no výsledky ich pomoci sú žalostné,“ zhodnotil súčasnú situáciu Ján Laš.
Nespokojnosť a zúfalosť podnikov medzi tým rastie a prejavuje aj tým, že prevádzky deklarujú plánované otvorenie po Vianociach, a to aj napriek zákazom a prijatým opatreniam. Najnovšie sa na ich stranu de facto postavila aj Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska. „Asociácia stála vždy na strane dodržiavania zákonov, vyhlášok a pravidiel. V súčasnej situácii však chápeme a rozumieme zúfalstvu, v ktorom sa nachádza množstvo prevádzok a aj ich snahu o otvorenie,“ hovorí sa vo výzve, ktorú opakovane adresovala slovenskému premiérovi a vláde. Asociácia preto opakovane žiada o prehodnotenie navrhovaných opatrení na zvýšenie intenzity pomoci a čo najskoršie otvorenie gastro prevádzok a ostatných služieb cestovného ruchu.

Je nám to veľmi ľúto, iné krajiny svoj si svoj hospitality sektor opatrujú a starajú sa oň. My sme jediní 100 % zatvorení, a stále menej a menej z nás dočiahne aj na tú drobnú výpomoc. Každý jeden deň takéhoto vládneho gastronepomáhania vyháňa od nás schopných ľudí preč do inej práce alebo zahraničia. Ak sa nám nepomôže hneď skrachujú naozaj stovky doterajších platiteľov daní a zamestnávateľov. Je to vláde naozaj jedno? V každom prípade podľa našich právnikov ide o jasnú diskrimináciu v rámci podporných opatrení v celonárodnom hospodárstve.

Odporúčame tiež...

Generic filters
Exact matches only
Search in excerpt
Search in title
Search in content