Magazín o skvelom jedle, víne a cestovaní

Generálny riaditeľ METRO Cash & Carry SR Romain Vincent: Náš cieľ je vyšší, ako nakúpiť, predať a mať z toho nejaký zisk

Romain Vincent si myslí, že je kvalita slovenskej gastronómie ide veľmi hore a bude to pokračovať

Romain Vincent je pôvodom Francúz, ale už roky sa pohybuje v prostredí strednej a východnej Európy. Už 18 rokov pracuje pre spoločnosť METRO Cash & Carry, od februára tohto roka ako generálny riaditeľ METRO Cash & Carry SR.

Na Slovensku ste niekoľko mesiacov. A akými očakávaniami a predstavami ste sem prišli?

Vyrastal a pôsobil som v kultúre, ktorá stavia gastronómiu na piedestál, na vrchol pyramídy. A toto by som chcel dosiahnuť alebo sa k tomu priblížiť aj na Slovensku, to je môj cieľ. Biznis tu funguje dobre, ale myslím, že my ako METRO a popredný dodávateľ pre gastrosektor ho môžeme ešte viac využiť.

Mali ste prehľad o situácii na Slovensku, či vás niečo vyslovene prekvapilo?

Pohybujem sa v tomto regióne už dlho, takmer 18 rokov pretože manželka je Češka, mám rodinu v Prahe. Tiež som 8 rokov pôsobil v Maďarsku, takže trochu som poznal aj Slovensko. Čo ma možno prekvapilo je fakt, že sektor turizmu, kam patrí aj gastronómia a hotelierstvo nie je na Slovensku štátom tak podporovaný ako v Maďarsku alebo v Česku. Pritom vieme, akú dôležitú úlohu má v hospodárskom rozvoji. Preto sa budem snažiť v rámci METRO jeho úlohu a význam podporiť.

Aký je váš názor na stav slovenskej gastronómie?

Myslím, že je kvalita ide veľmi hore a bude to pokračovať. Najmä v Bratislave ale nielen tam. Pribúda kvalitných reštaurácií a ten trend bude stále silnejší.

Ako im v tom môže METRO pomôcť resp. ich podporiť?

Môže ich podporiť napríklad v digitalizácii, v modernizácii procesov. Investujeme aj do cien, aby sme ich udržali na úrovni znesiteľnej pre našich zákazníkov.. Čo sa týka ponúkaného sortimentu, reagujeme na trendy a potreby našich zákazníkov v gastro sektore, rozširujeme ponuku výrobkov pod vlastnými značkami.Zriadili sme METRO Akadémiu s cieľom zabezpečiť kuchárske a produktové školenia pre našich zákazníkov. Našou prioritou je aj výchova novej generácie, preto plánujeme viac spolupracovať so strednými školami. Organizujeme rôzne podujatia – konferencie, odborné prednášky za účasti domácich a zahraničných gastro odborníkov, aby sme našich zákazníkov inšpirovali.

Druhýkrát po sebe ste boli spoluorganizátorom a hlavným sponzorom slovenského kola najprestížnejšej svetovej súťaže kuchárov Bocuse d´Or. Beriete aj toto ako formu podpory miestnej gastronómie?

Pre METRO je účasť na Bocuse d´Or samozrejmosťou, podporujeme ju aj v iných krajinách a budeme to robiť aj na Slovensku. Bocuse d´Or oslavuje šéfkuchárov z celého sveta a ich vášeň pre varenie. S nadšením budem sledovať ako slovenský tím zabojuje na európskom kole v nórskom Trondheime v marci 2024.

Určite ste zaregistrovali aj petíciu za to, aby štát zaplatiť príspevok na to, aby na Slovensko prišiel Michelin. Aký je váš názor? Je potrebné, aby malo Slovensko vlastného sprievodcu Michelina?

Áno, samozrejme podporujeme všetky snahy, ktoré vedú k tomu, aby Michelin na Slovensko prišiel. Pretože všade kde prišiel, sa to okamžite, už po niekoľkých mesiacoch prejavilo na tržbách, tie vzrástli aj o 30 percent a to nielen v gastre. Všade znamenal príchod Michelina hospodársky rozvoj.

Čo je najťažšie na práci, ktorú robíte?

Snažiť sa udržať rovnováhu na všetkých úrovniach – balans medzi zamestnancami, zákazníkmi a našimi akcionármi. Udržať “ekosystém” a stabilitu v prostredí v ktorom sa pohybujeme. Preto aj investujeme do akcií ako je Bocuse d´Or či METRO Gusto. Ambíciou METRO je nielen predávať a vytvárať zisk, ale aj podporiť ekosystém, resp. naše prostredie a okolie. Keď bude správne fungovať, budeme všetci víťazmi. To je najdôležitejšie – spojiť sa s ľuďmi, aby sme zvýšili a využili potrenciál, ktorý tento ekosystém má. To je aj najťažšie. Náš cieľ je vyšší, ako nakúpiť, predať a mať z toho nejaký zisk. Chceme podporovať odvetvie turizmu a komunitu, ktorá v ňom je a pracuje a stabilizovať prostredie v ktorom pôsobíme, pretože sa to týka státisícov ľudí. To je naša zodpovednosť. Keď sa bude dariť ostatným, bude sa dariť aj nám. Je to výzva, robiť to každý deň.

A čo vás naopak na vašej práci najviac baví?

Rozprávať sa so zákazníkmi a našimi zamestnancami, byť s nimi v kontakte a riešiť s nimi veci, to ma baví najviac.

Vrátim sa ešte k rozdielu medzi predstavami a skutočnosťou, ktorá vás tu čakala, Je niečo iné, ako ste si mysleli že bude?

Veľmi prijemným zistením pre mňa bolo, že ľudia sú tu veľmi otvorení spolupracovať. Spoluráca je tu fantastická a ľudia sú tu veľmi otvorení novým nápadom, myšliankam.. Musím povedať, že v zahraničí to nie je všade tak. Pracoval som v Španielsku, Maďarsku, Nemecku a v Rusku a čo sa týka tímovej práce, ochoty meniť veci, skúsiť niečo nové, nebolo to všade také skvelé ako je na Slovensku.

Máte aj vy v METRO problém s nedostatkom zamestnancov?

Na niektorých pozíciách máme vysokú fluktuáciu, snažíme sa to zredukovať, ale je to beh na dlhú trať. Nie je to dobré, lebo keď sa ľudia často menia, znižuje sa produktivita práce a nemôžeme tak využívať všetok potenciál. Ale existujú riešenia a pracujeme na nich.

Ako si ľudí udržať?

Firemná kultúra je dôležitá, benefity sú dôležité, ale rozmýšľame aj na nových formách práce, ako sú napríklad čiastočné úväzky. Tiež chceme dosiahnuť, “horizontálne” striedanie pozícií, aby ľudia nerobili na tom istom mieste 6-7 rokov, ale to je práca na dlhý čas.

Odporúčame tiež...

Generic filters
Exact matches only
Search in excerpt
Search in title
Search in content