Čím viac človek cestuje, tým viac si všíma regióny a služby vo vlastnej krajine. Slovensko sa nachádza geograficky v strede Európy, čo viac si teda môžeme priať? Naši potenciálni hostia sa nachádzajú doma na Slovensku, ako aj v okolí 200 km od hraníc. Máme skvelú dostupnosť zo všetkých svetových strán, a ako bonus nám slúžia dve medzinárodné letiská. Z pohľadu destinačného marketingu by zajasal nejeden kolega. Slovensko disponuje krásnou prírodou, nádhernými horami, jazerami, zaujímavou históriou a kultúrnymi pamiatkami, ktoré zaujmú nejedného návštevníka. K tomu všetkému patria samozrejme aj služby. Kvalitné služby. Čo nám však chýba? Chýba nám jasná a dlhodobá vízia, stratégia a podpora turizmu.
Turizmus je zrkadlo národa a krajiny. Robíme si reklamu nie cez výrobné haly a priemyselné parky, ale práve prostredníctvom služieb a turizmu. Človek ich spája s emóciou, s túžbou vrátiť sa tam, kde sa dobre cíti, a navyše bude destináciu či prevádzku odporúčať svojim priateľom. Táto marketingová hodnota turizmu sa žiaľ nikde v excelových tabuľkách neuvádza. Slovensko by sa okrem podpory podnikateľom po pandémii malo sústrediť na základné basics v turizme: dobudovať a opraviť cesty a diaľnice, skvalitniť železničnú dopravu, podporiť digitalizáciu v turizme, pripraviť stratégiu a dlhodobú podporu cestovného ruchu ako aj školstva.
Značka krajiny sa buduje z vnútra a tieto basics sú potrebné na skvalitnenie služieb a na celkový obraz Slovenska ako destinácie.
Dr. Jaro Rataj, Marketing & Brand Consultant in hospitality,
pôsobiaci v Rakúsku a Taliansku