Magazín o skvelom jedle, víne a cestovaní

Tržby v reštauráciách v Česku výrazne padli aj bez lockdownu

Sú o 40 percent nižšie ako pred koronou

Zaujímavé výsledky o reštauráciách v ČR aj ich hosťoch priniesol najnovší Ticket Restaurant Card Index, ktorý robí spoločnosť Edenred. Ten  je zostavený z platieb viac ako 220 000 000 majiteľov najrozšírenejšej stravovacej karty v Česku, Ticket Restaurant. Transakcie zahŕňali priame platby uskutočnené ľuďmi v reštauráciách aj platby uskutočnené prostredníctvom doručovateľských služieb.

Prieskum sa venoval tržbám reštaurácií, ale aj trendom v spotrebiteľských návykov. Vyplynulo z neho, že pokiaľ ide o celkové tržby reštaurácií z predaja jedál, tie sú stále na nižšej úrovni ako pred koronou, hoci reštaurácie v Česku nijaký lockdown od jari, na rozdiel od Slovenska nemajú. Tržby za jedlo priamo v reštauráciách sú ešte stále o 57 % nižšie, ako v období koronou.

Ak však pripočítame tržby za donášku jedál, je tento pokles podstatne menší. Celkové tržby reštaurácií sú v súčte oboch foriem predaja o 42 percent nižšie ako v období pred koronou.  

Populárne donášky

Zaujímavý je vývoj, čo sa týka donášok jedla. Pre koronou tvorila donášková služba len 3-5 percent tržieb na jedlo. Počas prvého lockdownu vlani na jar tento podiel vzrástol na 66 percent a v máji klesol na 35 percent. V lete 2020 sa  ľudia do reštaurácií húfne vracali. Rozvoz jedla  v tom čase zabezpečoval približne desať percent príjmov reštaurácií.

Po druhom lockdowne v zime a na jar tohto roku sa situácia zmenila. Po otvorení reštaurácií záujem o donáškové služby klesol, ale nie tak výrazne ako minulý rok. Stále zabezpečuje asi 25 percent tržieb za jedlo.

Tržby v reštauráciách v ČR výrazne padli aj bez lockdownu

Ďalší fenomén posledných mesiacov, ktorý v Česku zaznamenali je, že ľudia vo väčšej miere varia doma . Varia si obedy nielen počas dní, keď sú na home-office , ale často si berú jedlo so sebou do práce. Aj fakt, že zamestnanci môžu dostávať namiesto stravovacích poukážok hotovosť vo forme paušálu, ich tiež nemotivovuje, chodiť na obedy do reštaurácií. Ďalším faktorom je určite aj cena obedového menu – tá prvýkrát prekročila 150 CZK, čo je asi 6 EUR.

Len 43 percent chce určite pokračovať

Spoločnosť Edenred robila aj prieskum medzi 236 majiteľmi reštaurácií. Necelá polovica –  43 percent prevádzkovateľov reštaurácií je rozhodnutých pokračovať v podnikaní. Ďalších 20 percent zatiaľ neplánuje odísť, ale pripúšťa, že si to rozmyslí v prípade ďalších výrazných obmedzení ich podnikania v súvislosti s koronou.

Takmer 10 percent prevádzkovateľov je v súčasnosti pevne rozhodnutých ukončiť svoju činnosť, ďalších takmer trinásť percent sa k ukončeniu činnosti prikláňa a pätnásť percent zvažuje tento krok z dôvodu nejasných vyhliadok odvetvia.

Odporúčame tiež...

Generic filters
Exact matches only
Search in excerpt
Search in title
Search in content