Podávajú zamestnanci, ktorí sú v svojej práci spokojní, aj lepšie výkony a oplatí sa preto do ich spokojnosti investovať? Touto otázkou sa zaoberajú zamestnávatelia už desaťročia, V odvetviach ako gastronómia a hotelierstvo, kde skúsenosti a spokojnosť hostí môže rozhodnúť o úspechu alebo neúspechu hotela a reštaurácie, je táto otázka ešte naliehavejšia.
Vzťah medzi spokojnosťou zamestnancov hotelov a reštaurácií spätnou väzbou od zákazníkov skúmala štúdia Inštitútu cestovného ruchu na Univerzite aplikovaných vied v západnom Švajčiarsku Valais-Wallis v spolupráci s Nemeckou hotelovou asociáciou a platformou pre hodnotenie zamestnávateľov ich zamestnancami kununu. Zamerali sa síce na nemecké hotelya reštaurácie – analyzovali údaje zo 400 náhodne vybratých, ale jej výsledky sú určite zaujímavé aj pte každého kto podniká v gastre alebo v hotelierstve u nás.
Jej výsledky ukázali jednopznačne – spokojní zamestnanci vedú k spokojným hosťom.
Analýzy ukázali významnú pozitívnu koreláciu medzi hodnoteniami spokojnosti zamestnancov na portáli kunubu a a hodnoteniami zákazníkov na Tripadvisor a Booking.com.
Hotely a reštaurácie, ktoré sa vyznačujú dobrými pracovnými podmienkami, environmentálnym povedomím a celkovým pozitívnym imidžom z pohľadu zamestnancov, hodnotia lepšie aj hostia. Je zrejmé, že hostia vnímajú vyššiu úroveň pohostinnosti a služieb, keď sa zamestnanci cítia byť oceňovaní a vážení.
Štúdia vysiela jasný odkaz: investovanie do spokojnosti zamestnancov je nielen dobrým postupom v oblasti ľudských zdrojov, ale aj inteligentným podnikaním. Z výskumu vyplýva, že hotely a reštaurácie, ktoré sa zameriavajú na spokojnosť svojich zamestnancov, dosahujú s väčšou pravdepodobnosťou lepšie výsledky.
Spokojní zamestnanci často vedú k opakovaným návštevám zákazníkov a pozitívnym ústnym hodnoteniam o podniku.
Pozitívne hodnotenia hostí môžu viesť k väčšiemu počtu rezervácii a lepším tržbám.